neděle 11. listopadu 2007

Do čeho nebudu investovat (snad)

O čem:Máte svůj etický kodex investora? Já zatím ne. Ale chystám se na něj

Již čtvrtý rok se snažím více méně úspěšně investovat na kapitálových trzích. Tak jako asi každý jsem začal s akciemi ČEZu a postupně jsem se dostal až do investory zaslíbené Ameriky. Mé úspěchy a prohry si asi nechám na jiný článek.

Dnes bych se chtěl zabývat problémem, který mne trápí v poslední době čím dál více. A to stanovení kritérií na vhodný výběr kandidáta pro investici. Na toto téma můžete číst spousty knížek. Některé se zabývají hodnotovou analýzou, jiné tržním potenciálem či růstovými možnostmi.

Ale co hledisko etické? Že vás nezajímá? Ale to by mělo. Protože spoustu investorů to zajímá a jsou schopni stáhnout svou investici jakmile se dozvědí, že management splečnosti zneužil svého postavení či vykonal nelegální činnost. A co to znamená pro cenu akciíí - pokles. Mnozí řeknou: "Mne to nezajímá, je to alespoň vhodná příležitost pro nákup". Jací jsou čeští investoři a zejména já? Je ta otázka, která mne trápí.

A kdy to začalo? Asi poté, co jsem říkal, že z morálních důvodů, bych asi nikdy nekoupil akcie Philip Morris. Ohrožují zdraví milionů kuřáků a já se nehodlám podílet a natožpak podporovat pomalé zabíjení lidí. Avšak ejhle akcie Philipu poklesly o 15 procent a já do toho šel a ze dne na den jsem byl bohatší o pár tisícovek. Etické či neetické? V čem je problém?

Můj problém je v tom, že jsem si nestanovil závazná etická kritéria, která mi nedovolí investovat do nesplňujících firem. Ale jaká jsou to kritéria? Dobrá první asi je, že svou činností a produkty neohrožuje firma zdraví lidí. Napadá mne také monopolní postavení, dodržování zákonů, morální bezúhonnost vedení firem, odezva na kritiku a řešení krizových situací (např. mimořádné znečištění řeky odpady). A co vy provádíte takovýto etický screening? Na Vaše názory a připomínky se těší Zdeny.


Žádné komentáře: